Arkitekt Viksjøs første enebolig
Foto: Inger Marie Grini, Tekst: Kjersti Edvartsen, Styling: Susanne Swegen
Dessverre ble et av arkitekt Erling Viksjøs hovedverk, Y-blokken i Regjeringskvartalet, nylig revet. Men hans første enebolig ligger fremdeles solid forankret i naturskjønne omgivelser i Vettakollen i Oslo. Med stor respekt har husets nåværende eiere oppdatert boligen til dagens standard, men har beholdt så mye av det originale som mulig.
Arkitekt Erling Viksjøs bygninger bærer preg av et nært samarbeid med billedkunstnere og utstrakt bruk av naturbetong, som han uteksperimenterte sammen med ingeniøren Sverre Jystad. Naturbetongen kjennetegnes ved at den iblandede steinen er synlig i overflaten etter at betongen har blitt sandblåst. Han vant en rekke arkitektkonkurranser, og er spesielt kjent for Regjeringsbygningen (1958), Bakkehaugen kirke (1960), Norsk Hydros tidligere administrasjonsbygning og kanskje aller mest for Y-blokken (1970), med fasadedekorasjoner av Carl Nesjar etter tegninger av Pablo Picasso.
Carl Nesjars var norsk, men med stort internasjonalt nedslagsfelt. Hans kunstneriske innsats omfatter maleri, grafikk, fotografi og store veggutsmykninger i betong. I dag er han kanskje aller mest kjent som kunstneren som sandblåste Picassos motiver på veggene av Y-blokka.
Villa Ystgård var Viksjøs første enebolig bygget i naturbetong. Den tegnet han for sin studiekamerat, maskiningeniør Odd Ystgård i 1955. Byggetillatelsen ble gitt på eksperimentbasis, slik at han faktisk kunne bruke naturbetong som materiale.
Huset er helt klart noe for seg selv. De nåværende eierne flyttet inn i nabolaget i Vettakollen for 12 år siden, og kjørte forbi det hver dag. Beliggenheten var helt vidunderlig der det lå tilbaketrukket med skogen i bakkant, og huset hadde et tiltrekkende særpreg. Etter hvert fikk de større familie og behov for mer plass, og da Villa Ystgård ble lagt ut for salg, måtte de bare dra på visning.
De falt pladask. For materialene, for romløsningen og for de arkitektoniske linjene. De er begge opptatt av estetikk og funksjonalitet, og omfavnet Viksjø og Nesjars lekne utfoldelse med betong med åpne armer.