Tropisk norsk

Foto: Anne Bråtveit Tekst: Rakel Etnan Berntzen Styling: Maria Hove Vestre

Arkitekt: Andreas Tingulstad / Peter Andreas Munch Mellbye


I denne funkisvillaen i Oslo blåser interiørvindene fra sørøst. Komboen balinesisk interiør og skandinavisk arkitektur skulle vise seg å være en veldig mulig spagat.

For åtte år siden hadde Åse Ørjasæter og Sondre Bjørkheim akkurat fått sitt første barn, og ideen om egen møbelproduksjon var bare såvidt unnfanget. Paret hadde nettopp flyttet tilbake til Norge etter ett år på Bali. De trivdes godt i en loftsleilighet på Grünerløkka, men Åses svigermor, som mente de trengte en mer praktisk bolig til hennes fremtidige barnebarn, tipset dem om et dødsbo på Korsvoll i Oslo.  

Allerede ved første øyekast nikket de anerkjennende til det litt annerledes 60-talls funkishuset og begynte å krysse av på ønskelisten. Beliggenhet midt mellom sentrum og marka, sjekk. Skjermet hage, sjekk. Et 60 kvadratmeter stort påbygd verksted og med takterrasse! Dette huset var MER enn de hadde ønsket seg.

– Jeg liker godt at huset har en historie. Den første eieren var bilmekaniker og fikk huset bygd vegg i vegg med verkstedet sitt. Den andre eieren var en eldre dame, hun drev med blomsterutsalg og treskjæring i verkstedet og stelte flittig i hagen, som visstnok skal ha blitt kåret til Oslos fineste tre år på rad. Nå er det vi som får skrive videre på husets historie, forteller Åse.

Bali i blodet

Da paret flyttet inn i boligen, hadde de akkurat begynt med møbelproduksjon i liten skala. Verkstedet ble det perfekte stedet for kreativ utfoldelse. Til å begynne med laget de møbler til sitt nye hjem, men det tok ikke lange tiden før forespørslene begynte å tikke inn, først fra venner og familie som elsket møblene deres og ønsket seg makne.